Hur du kan hantera isolering och oro

Det är en väldigt speciell situation vi befinner oss i nu med tanke på coronaviruset. Det är många som mår dåligt och oroar sig för vad som ska hända. Det är också många som tycker det är jobbigt att vara isolerade. Därför vill vi på STIL dela med oss av lite tips på saker man kan göra för att det ska kännas lite lättare. 

  • Håll kontakten med nära och kära! Exempelvis genom att:
    • Ringa varandra.
    • Ha middagar och fikor via Skype, Zoom, Google Meeting eller Facebook Messenger (exempelvis).
    • Skriva brev eller vykort - det blir en rolig överraskning när man är hemma och isolerad!
    • Balkongfika med grannarna - drick kaffe på varsin balkong och prata en stund.
  • Gå promenader (men håll avstånd till andra).
  • Håll koll på livestreamat kulturutbud! Många museum har virtuella guidningar och flera artister håller konserter från sin isolering via sociala medier. Konsterthuset, Operan och Dramaten - bland annat - bjuder på föreställningar du kan uppleva hemifrån.
  • Alla streamingtjänster har stort utbud (både film- och serietjänster samt ljudbokstjänster). SVT Play har nu för isoleringstider lagt ut massvis av filmer gratis!
  • Fundera på vad dina intressen och fritidsaktiviteter har för onlinemöjligheter, exempelvis körrep eller bokcirklar digitalt.
  • Gå med i en virtuell studiecirkel. Många studiesamfund håller digitala kurser nu.
  • Passa på att laga lite nya spännande recept! Många matkassar har rabatter just nu och att handla mat och medicin online är en bra lösning om du inte får vistas bland folk.
  • Börja en ny hobby! Odla, handarbeta, pyssla, baka, sjung! YouTube har massiv av instruktionsvideos för nybörjare.
  • Träna och meditera hemma. Även här finns det mycket guidade videos på YouTube. Det finns även många meditationsappar att ladda ner. (Givetvis finns det även videos med fokus på träning i rullstol.)
  • Skriv! Dagbok, noveller, längre berättelser - alla har vi något att berätta.
  • Nordiska Museet samlar in upplevelser från corona. Bidra med dina erfarenheter.
  • Ta kontakt med gamla vänner och bekanta som du länge haft avsikt att prata med, men det inte har blivit av. Nu är en perfekt chans!
  • Passa på att storstäda - putsa fönster och annat.

Om du känner dig orolig och mår dåligt finns det även andra saker som kan vara bra att tänka på, nämligen detta:

  • Begränsa nyhetsflödet. Det är bra att hålla sig informerad, men ständigt uppdaterade nyhetsflöden kan också skapa stress. Försök därför att hålla en balans så att du inte fastnar i svåra nyheter för länge. 
  • Ha kvar dina rutiner alternativt skapa nya. Det är lätt att man när man tvingas spendera mycket tid hemma tappar rutiner och det kan i sig leda till att man mår sämre. Försök därför behålla dina vanor även om du är hemma. 
  • Om du mår bättre av att göra dig iordning på morgonen så gör det, även om du “bara” ska vara hemma. Ta på dig en fin outfit, sminka dig, fixa håret, och så vidare.
  • Se till att ta pauser och andas. Det är lätt att man jobbar mer när man jobbar hemma, att det känns som om arbetstiden inte tar slut. 

Om du mår dåligt och känner att du behöver prata med någon finns det flera som kan ge dig stöd. Bland annat: 

Artikel uppdaterad:
2020.08.07